بحران

پس از پایان جنگ ۱۲ روزه، فضای کسب‌وکارها با رکود و بلاتکلیفی شدیدی مواجه شد. در این شرایط، آژانس EMRC پژوهشی کیفی را برای بررسی رفتار مصرف‌کنندگان و واکنش بازار در دوران بحران برگزار کرد. طبق نتایج این مطالعه، اکثریت مصرف کنندگان در دوران بحران، فروشگاه‌ها را پر از جنس و بدون تغییر نسبت به زمان عادی دیده‌اند. همچنین قابل اعتمادترین منابع خبری برای مخاطبان، شبکه BBC فارسی، کانال‌های تلگرامی و برخی صفحات اینستاگرامی است.

به گزارش نگاه نو، پس از پایان جنگ ۱۲روزه و اعلام آتش‌بس موقت، بسیاری از کسب‌وکارها با رکود شدید و شرایطی دشوار مواجه شدند و فضای کلی بازار به حالت معلق و بلاتکلیفی درآمد. در چنین شرایطی، اغلب آن ها علاقه‌مند بودند تا از رفتار مخاطبان خود در دوران بحران آگاهی بیشتری پیدا کنند. در همین راستا، آژانس emrc در قالب رویکردی مبتنی بر مسئولیت اجتماعی، اقدام به برگزاری یک پژوهش کیفی با هدف بررسی رفتار مصرف‌کنندگان در دوران بحران کرده است.

دو جلسه از این مجموعه، به‌صورت لایو استریم در اختیار فعالان حوزه کسب‌وکار و مارکتینگ قرار گرفت و آن‌ها از طریق این پخش زنده به Viewing Room نیز دسترسی پیدا کردند. این جلسات در مجموع حدود ۱۱۰۰ بازدیدکننده داشت و emrc توانست با برگزاری این رویداد، اطلاعات مهمی را در اختیار کسب‌وکارها قرار دهد.

اکنون، تیم کیفی emrc خلاصه‌ای از نتایج به‌دست‌آمده را در اختیار دی‌ام برد قرار داده است.

ثبات قیمت‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای در زمان جنگ

طبق نتایج پژوهش emrc، روند مصرف محصولات FMCG به طور کلی روندی افزایشی بوده است.

  • اکثر مصرف‌کنندگان، فروشگاه‌ها را پر از جنس و بدون تغییر نسبت به زمان عادی دیده‌اند.
  • اغلب فروشگاه‌های زنجیره‌ای، قیمت‌ها را ثابت نگه داشتند.
  • افزایش قیمت در سوپرمارکت‌های محلی دیده شده است.
  • مصرف‌کنندگان در زمینه داروهای مسکن، اعصاب، آرام‌بخش و روتین برای بیماری‌های مزمن افزایش خرید داشته‌اند.
  • مصرف‌کنندگان به دلیل اختلال در سیستم بانکی به پول نقد روی آورده‌اند.

اغلب مخاطبان در دوران بحران، به هیچ رسانه‌ای اعتماد کامل ندارند 1

برخلاف کرونا، در بحران اخیر شاهد گردهمایی خانواده‌ها بودیم

برخلاف دوران کرونا که بحران منجر به انزوای مصرف‌کنندگان شد، در بحران اخیر شاهد گردهمایی بیشتر خانواده‌ها و دوستان بودیم.
رفتار مخاطبان در این دوره عمدتاً با هدف کاهش استرس شکل گرفته و شامل فعالیت‌هایی مانند بازی‌های گروهی، تماشای فیلم و سریال، پیاده‌روی، آشپزی و شیرینی‌پزی، و در برخی موارد مصرف داروهای آرام‌بخش بوده است.

مخاطبان به هیچ رسانه‌ای اعتماد کامل ندارند

بر اساس نتایج این پژوهش، اغلب مخاطبان به هیچ رسانه‌ای اعتماد کامل ندارند و بر این باورند که تنها با کنار هم قرار دادن اخبار ضد و نقیض می‌توانند به حقیقت نزدیک شوند. با این حال، قابل اعتمادترین منابع خبری برای مخاطبان شامل شبکه BBC فارسی، کانال‌های تلگرامی مانند «وحیدآنلاین»، «عصر ایران»، «خبر فوری» و برخی صفحات اینستاگرامی است.

اغلب مخاطبان در دوران بحران، به هیچ رسانه‌ای اعتماد کامل ندارند 2

بینش رفتار برندها در دوران بحران

مخاطبان نسبت به برندهایی که در دوران بحران به هر طریقی حضور مؤثر، آرامش، اطمینان‌بخشی و حس همدلی را منتقل کردند، احساس مثبتی داشتند. از جمله اقداماتی که موجب این احساس خوشایند شد می‌توان به اطمینان‌بخشی در مورد موجودی کامل کالاها، ارائه تخفیف، تثبیت یا کاهش قیمت‌ها، تعلیق اقساط، همکاری بانک‌ها برای دراختیار قراردادن موجودی و پیشنهاد پوشش بیمه جنگ اشاره کرد.

انتظارات و توقعات مصرف‌کنندگان از برندها در دوران بحران

  • نیاز به برخورداری از نقشه راه رفتاری و مصرفی منطبق با شرایط بحران
  • نیاز به حس حضور مداوم برندها در کنار مصرف‌کنندگان و ملموس کردن درک شرایط از طرف آن‌ها
  • به عهده گرفتن مسئولیت اجتماعی توسط برندها

اغلب مخاطبان در دوران بحران، به هیچ رسانه‌ای اعتماد کامل ندارند 3

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *